Διατυπώνεται θεωρητικό πλαίσιο που αφορά την προεθνική υπόσταση των τσιγγάνων, τη σχέση εθνικής ενσωμάτωσης και τσιγγάνικων πληθυσμών στην Ευρώπη, τα βαλκάνια και την Ελλάδα, όπως και θέματα περιθωριοποίησης και τάσεων ενσωμάτωσης.
Το παρόν κείµενο αποτελεί επιµορφωτικό υλικό στα πλαίσια του προγράµµατος του ΥΠ.Ε.Π.Θ. «Ένταξη Τσιγγανοπαίδων στο Σχολείο», το οποίο υλοποιείται από το Πανεπιστήµιο Ιωαννίνων. Η παρουσία του κειµένου στο διαδίκτυο εξυπηρετεί επιµορφωτικές ανάγκες και ανάγκες ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών της προσχολικής, πρωτοβάθµιας και δευτεροβάθµιας υποχρεωτικής εκπαίδευσης, αλλά απευθύνεται και στο ευρύ κοινό.